Streker som setter spor

Streker som setter spor

Streker som setter spor

Tekst: Morten Harper

20. okt. 2023

Fra Ventetiden av Keum Suk Gendry-Kim.

Historien kan ikke endres, men den kan tegnes på nytt med mennesker som har blitt usynliggjort.

Sytti år etter Koreakrigen skildrer tegneserieromanen Ventetiden en familie som ble revet i stykker av krigen, og gjenforeningen som ikke kommer. Boken er inspirert av opp­levelsene til serieskaperen Keum Suk Gendry-Kims egen mor, som ble atskilt fra søsteren da familien flyktet til sør. Den fiktive fortellingen er tro­verdig og beskrivende for situas­jonen til mange familier i det delte landet.

Gendry-Kim (f. 1971) er en av Sør-Koreas fremste tegneserieskapere. Hun skildrer historiske hendelser gjennom kvinnelige hovedpersoner. Dokumentarboken Ugress handler om en ung kvinne som ble tvunget til sexslaveri for den japanske hæren under andre verdenskrig. Tegningene i sort-hvitt er realistiske og gir over­bevisende tidsbilder. Samtidig er streken ekspressiv, med stiliserte skygger som er smert­elig uttrykks­fulle. 


Ser de usynlige

Virkelighetsbaserte tegneserier er ikke noe nytt fenomen, men sjangeren er blitt mer utbredt og vital. Her finner vi mange av de siste årenes mest interes­sante serier, fra dokudrama og populærvitenskap til reportasjer, biografier og dagbøker. 

Tegneseriene tar ofte for seg nokså ukjente hendelser og personer, eller beskriver nye sider ved det som allerede er kjent. Om det ikke var for den tegnede streken, ville hendelsene og personene vært usynlige. I flere av seriene har personkildene vanskelig for å uttrykke det de har opplevd, enten fordi hendelsene kan være en personlig påkjenning å beskrive eller på grunn av kulturelle og politiske sperrer. Gjennom både fiksjon og dokumentar omhandler tegneseriene slike traumer og minner. Mange av seriene går inn i vår nyere histories største tragedier eller samtidens skarpeste konflikter fra et originalt perspektiv.

De aller beste serieskaperne forteller ikke bare en sterk historie, de har også høye kunstneriske ambisjoner og hver sin særegne tegnestil. Selv de mest realistiske og detaljorienterte teg­ner­ne vil imidlertid aldri gi en fotografisk gjengivelse av virkeligheten; de er åpne overfor leseren om at virkelig­hets­bildene er personlige. 


Stradivarius av tannpirkere 

Den serien som fremfor noen annen la grunn­laget for den virkelighetsbaserte vendingen, var tegneserieromanen Maus, som ble utgitt i to deler i 1986 og 1991. Amerikanske Art Spiegelman (f. 1948) ante nok at han var på sporet av noe ekstraordinært da han med enkle dyrefigurer skildret de polsk-jødiske foreldrenes opplevelser under andre verdenskrig og sitt eget prob­lematiske forhold til faren. Likevel ante han neppe at serien skulle få den prestisjetunge Pulitzerprisen og bli en internasjonal bestselger. 

Maus ble raskt og rettmessig geni­erklært, men serien ble også sett på som et unntak. Den ble ikke vurdert ut fra hvordan den på briljant vis bruker tegneseriens virkemidler, men hvordan den lykkes med å fortelle en relevant historie på tross av at den er en tegneserie. Spiegel­man var mannen som ble sagt å ha laget en Stradivarius av tannpirkere. For andre serieskapere og forlag pekte likevel Maus fremover mot tegne­seriens potensial som dokumentar­sjanger, og Spiegelmans suksess ble et forbilde.

Spiegelmans dyremasker og foren­klede strektegninger skaper en ny relasjon til det velkjente historiske stoffet. Metaforene og tegnestilen gir pusterom for å oppleve motivene på nytt og ta dem innover seg – som om vi ser tragedien utspille seg for første gang. Det er dette skråblikket som er Spiegelmans genistrek.

 

Tegneseriejournalisten

En av dem som ble inspirert av Maus, var malte­sisk-amerikanske Joe Sacco (f. 1960). Etter å ha fullført studier i journalistikk slet Sacco med å finne en jobb som interesserte ham. I 1993 fant han formen med første del av det som ble den ruvende boken Palestina, basert på hans besøk i de okkuperte områdene to år tidligere. Sacco har fortalt at han intervjuet flere hundre palestinere. Med lydopptak, notater, fotografi og egne minner gjenforteller tegneserien hvordan hverdagen er og oppleves av palestinerne, samt deres historier fra tidligere, blodige sam­men­støt med den israelske okkupas­jonsmakten.

Sacco hadde gjort få avtaler før han dro, og serien har en umiddelbar form bygd opp rundt den nokså tilfeldige kjeden av folk han snakker med. Dette gjør Palestina til en direkte og sterk kildevandring, som fremstiller konflikten gjennom øyenvitne­skil­dringene til mennesker som vanligvis er anonyme figurer i den storpolitiske samtidshistorien. Siden har Sacco laget flere prisbelønte bøker fra både Palestina og Balkan.

 

Frodig som livet

Det er mye av Maus også i selv­biografien Perse­polis av iransk-franske Marjane Satrapi (f. 1969). Serien ble utgitt i fire bind fra år 2000, og ­Satrapi har også laget en tegnefilmversjon. Perse­polis handler om hennes oppvekst i ­Teheran ­under Ayatollah Khomeinis islamske styre på 1980-tallet, ungdomsårene på skole i Østerrike og hjemkomsten til Iran som voksen. 

Satrapi skildrer lekent og dramatisk sin egen opposisjon og motvillige tilpas­ning som ung kvinne i det iranske samfunnet. Mer allment er det en historie om menneskelige behov og omgangsformer i kollisjon med et totalitært regime. Familien har fester bak tette gardiner, og en onkel driver vinproduksjon i kjelleren. Den private livsutfoldelsen blir fordekt, og mange frykter politisk forfølgelse. Blandingen av alvor og humor gjør serien like frodig som livet den er basert på. 

Det vittige og dystre lever side om side også i seriene til fransk-kanadiske Guy Delisle (f. 1966). Bøker som Pyongyang (2003) fra Nord-Korea og hovedverket Jerusalem (2011) er både personlig og politisk reiselitteratur, karikert tegnet med et særlig blikk for paradoksale og komiske detaljer. Delisle inntar rollene som forvirret turist og nysgjerrig serieskaper på jakt etter historier. De mange snedige anekdotene leder ikke bare leseren lett inn i stoffet, men tilfører fremstillingen flere nyanser. I en av sine siste bøker, Gissel (2016), forteller Delisle den utrolige historien til Christophe André, som ble kidnap­pet i Nord-Kaukasus der han arbeidet for Leger uten grenser.


Notater fra Ukraina

Italienske Igort (f. 1958) tar for seg personlige og nasjonale traumer i sine serier fra ­Ukraina og Russland. Omdreiningspunktet for De ukrainske notatbøkene er sultkatastrofen i 1932–33, holodomor, der flere millioner mennesker døde. Historien fortelles gjennom fire personers egne opplevelser, som også belyser samfunnshistorien. Lange livsløp foldes ut i fortettet form gjennom motgang og oppturer, lykke og tragedier. Igort er en stor stilist, med en strek og fargebruk som er elegant og stemningsfull.

De russiske notatbøkene omhandler Tsjetsjenia og den Putin-kritiske journalisten Anna Politkovskaja, som ble drept i 2006. Igor ­Tuveri, som er Igorts egentlige navn, ble født på Sardinia, men familien har russiske aner. I bøkene merker vi både en fascinasjon for stormaktens kultur og avsky for de totalitære regimene, fra Stalin til Putin. 


Skyldfølelse for nazismen 

I selvbiografien Heimat tar tyske Nora Krug (f. 1977) utgangspunkt i sin egen skyldfølelse for nazismen, selv om hun er født lenge etter krigen, og under­søker hva bestefaren og andre i familien gjorde under andre verdens­krig. Hun søker etter spor i fotoalbum og offentlige arkiver, og intervjuer slektninger og historikere. Ved å avdekke sannhetene om familien forsøker Krug å forsone seg med det som er hennes hjem og tilhørighet. 

Selvbiografien er et over­flødig­hets­horn av visuelle elementer og stilgrep. En håndskrevet tekst utgjør tråden i fortellingen, som i en dagbok, men Krug utbroderer med illustrasjoner, skisser, foto, avisutklipp og tegne­serie­ruter. Krug har siden også tegnet den illustrerte utgaven av historikeren Timothy Snyders hoved­verk Om tyranni


Etterforsker egen familie

Flere tyske serieskapere behandler nazismen og nasjonal identitet i sine tegneserier. Et av de siste tilskuddene er boken Duften av furu av Bianca Schaalburg (f. 1968). I likhet med Krug inntar Schaalburg rollen som etter­forsker overfor sin egen slekt. Målet er å avdekke hvor del­aktig eller medskyldig den ganske alminnelige tyske familien var i naziregimets grusomheter.

Schaalburg tegner mer konvensjonelt enn Krugs collageteknikk, med en forenklet rea­lisme, der figurenes myke former gir et troskyldig uttrykk. Den lune tegnestilen leder leseren inn i den dystre historien og skaper en interessant kontrast mellom form og innhold. Boken ble i fjor tildelt Den tyske ungdomslitteraturprisen i kategorien sakprosa. 

 

Tegn oss til livet

Svenske Joanna Rubin Dranger (f. 1970) har en ren og enkel strek i sort-hvitt, men gjengir også fotografier og andre dokumenter for å styrke auten­tisiteten i familiekrøniken Husk oss til livet. Boken om jødeutryddelsen under andre verdenskrig, holocaust, ble nylig nominert til Nordisk råds litteraturpris.

Det er en tantes selvmord som gjør at­ serieskaperen vil undersøke og fortelle om sin egen familie, med Spiegel­mans Maus som et uttalt forbilde. Mange av Drangers slektninger forsvant eller måtte flykte under holocaust. Møysommelig finner hun de dreptes navn og rekonstruerer livet deres. Ved å skildre dem gjennom sine tegninger og skrift gjenskaper Dranger personene som et felles minne i boken.

Meld deg på nyhetsbrevet til Forente forlag

Lesetips

Forente forlag AS
Pb. 6673 St. Olavs plass
0129 Oslo
Org.nr.: 929 556 240 MVA

Meld deg på nyhetsbrevet til Forente forlag

Lesetips

Forente forlag AS
Pb. 6673 St. Olavs plass

0129 Oslo
Org.nr.: 929 556 240 MVA